رادینرادین، تا این لحظه: 16 سال و 2 ماه و 10 روز سن داره

رادین بزرگ مرد کوچک

پشنهاد کتاب ویژه کودکان ایرانی

1390/1/31 15:02
نویسنده : بابا
418 بازدید
اشتراک گذاری
حیوانات سرزمین من
برای نخستین بار در ادبیات کودک
40 شعر از 40 حیوان شاخص ایران

حميرا محب علي

بسياري از مشكلات محيط زيست و گردشگري در كشور ايران، از عدم شناخت درست از محيط زيست شكل مي گيرد. اين عدم شناخت و يا در بسياري موارد، درك نادرست از محيط طبيعي ، اتفاقي عمومي است كه جامعه بزرگسال كشور با آن روبروست.
اگرچه كوتاهي ارگانهاي اجرايي و آموزشي را نمي توان ناديده گرفت، اما به صراحت مي توان گفت، قريب به اتفاق افراد در هر صنف و هر نوع تخصصي كه هستند، در حوزه محيط زيست با فقر اطلاعات ، حتي در حد معلومات عمومي روبرو مي باشند.
اين فقر اطلاعات آنقدر مزمن است كه حتي به چشم هم نمي آيد . شايد چاره كار را بتوان در برنامه ريزي براي آينده جُست.آينده اي كه با قد كشيدن فرزندانمان به زودي از راه مي رسد و برخي مصايب و مشكلاتي كه گريبان ما را گرفته است، نمي بايد و نبايد، دامن گير فرزندان ما شود.
آنها بايد قدرت دستيابي به بسياري از راهكارها را براي نجات محيط زيست داشته باشند. به عقيده نگارنده آموزش و معرفي بخش اساسي در كسب قدرت است و بخشي از اين آموزش ، تاليف كتابهايي است كه ابزار آموزشي براي اكتساب اين قدرت هستند. قدرتِ خويشتن داري در برابر محيط زيست، تعامل و رابطه اي در تعادل با موجودات هستي. رابطه اي كه با شناخت شكل مي گيرد و با آموزشهاي تكميلي به مهارت تبديل مي شود.

از ویژگیهای این کتاب ، داشتن اشعاری روان و ساده است که در این اشعار ضمن معرفی خصوصیات ظاهری هر حیوان، رفتارشناسی و جغرافیای زیست آنها و اهمیت حضور برخی حیوانات در طبیعت نیز لحاظ شده است.
همچنین در مقابل هر شعر، متن تکمیلی قرار دارد که به پدران و مادران کمک می کند تا در صورت لزوم اطلاعات بیشتری راجع به آن حیوان داشته و به کودکان خود انتقال دهند.
در تصویرگری این کتاب نیز از عکس بهره گرفته شده است تا کودکان با چهره واقعی حیوانات آشنا شوند.
كودكان ما شايد كارشناسان يا مديران فردا باشند، مديراني كه در سياستگزاريها و اجراي سياستها نقش دارند و البته مي توانند با تصميمات خود سرنوشت بسياري پديده ها را در خلقت تعيين كنند و اگر آنچه را كه مي كاريم درو نكنند، بايد در آگاهي داشتن بر آنچه مي كارند، هدايتشان كنيم.
مجموعه كتاب " حيوانات سرزمين من "، با همين ديدگاه و تفكر در جهت آشنايي كودكان با بخشي از طبيعت ايران براي كودكان مقطع دبستان تاليف شده است.
اين كتاب ابتداي اسفند 89 و با معرفی 40 حیوان شاخص ایران به دنياي ادبيات كودك پا گذاشت. این مجموعه کتاب در 4 جلد شامل معرفی " پرندگان " ، " پستانداران گیاه خوار " ، " پستانداران گوشتخوار " و " خزندگان ، آبزیان و دوزیستان " است که در هر کتاب 10 حیوان شاخص ایران از اقلیمهای مختلف به دو شکل شعر و متن برای کودکان معرفی شده است.در مقدمه هر کتاب نیز خصوصیات کلی آن گروه از حیوانات ذکر شده است.
این برای نخستین بار است که حیات وحش ایران به زبان شعر در مجموعاي نسبتا كامل برای کودکان سروده شده است كه نه تنها برای کودکان بلکه برای پدران و مادران نیز می تواند جالب باشد.
در این مجموعه که شامل 4 کتاب مجزا است، به اشعاری در خصوص حیوانات شاخص ایران از جمله، هوبره، زاغ بور، درنای سیبری، قورباغه درختی، گل خورک، دوگونگ، گاندو، لاک پشت عقابی، گوزن زرد، قوچ، گورخر ایرانی، حشره خوار کوتوله، پازن، شیر ایرانی، ببر ایرانی، یوزپلنگ، گرگ و...و... پرداخته شده است.

نگارنده اين سطور، مولف این کتاب است و " مژگان پارسا مقام " تصویرگری آن را به عهده داشته است.
این کتاب توسط انتشارات اشک( کتابهای تارا) منتشر و قیمت آن برای هر جلد، 2200 تومان است. 
علاقه مندان برای داشتن اطلاعات بیشتر و تهیه این کتاب می توانند با آدرس الکترونیکی زیر 

homeiramohebali@gmail.com

و یا تلفن 09125165856 تماس بگیرند.
دراین کتاب از حیوانات منقرض شده ایران مانند ببر و شیر ایرانی نیز اشعاری آورده شده است:

شیر ایرانی 

یه روزی توی بیشه ها
یه شیر زردی لونه داشت
با ماده شیر و بچه ها
خونه و آشیونه داشت

زرنگ و پرزور و قوی
با یالهای کوتاه و بور
با دم پرمو و بلند
باچهره ای پر از غرور

جستی می زد به این طرف
با توله هاش شادی کنون
از این طرف تا اون طرف
چرخ می زدن ، نعره زنون

نعره هاشون از ته دل
می ترسیدن پیر و جوون
هرچی که بود روی زمین
از دستشون می گفت امون

تا که یه روزی از روزها
تو بیشه زارهای جنوب
شکارچی های بی حیا
تو گرگ و میش یک غروب

نزدیک کارون بزرگ

 

http://www.persianecotourist.com/showthread.php?tid=41&pid=50#pid50

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (2)

مامان چشم عسلي
25 بهمن 90 10:13
گل پسر قند عسل تولدت مبارك
مامان علی خوشتیپ
25 بهمن 90 10:40
تولدت مبارک عزیزم.الهی 120 ساله شی